Πέμπτη, 2 Ιουνίου 2016

Προστατεύστε τα παιδιά απ την ηλιακή ακτινοβολία!

Το καλοκαίρι είναι εδώ! Σε λίγες ημέρες τα σχολεία κλείνουν και τα παιδιά ξεκινούν τις διακοπές τους! Είτε αυτό σημαίνει περισσότερες βόλτες και παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους, είτε έναρξη των επισκέψεών μας στις παραλίες, τα παιδιά πρέπει να προστατεύονται αρκούντως απ την ηλιακή ακτινοβολία!





Πώς μπορεί να είναι ασφαλής κανείς για την επιλογή του σωστού αντηλιακού;




Ο σκοπός της χρήσης των αντηλιακών προϊόντων είναι να εμποδίσουν ή τουλάχιστον να ελαχιστοποιήσουν τις επιβλαβείς επιδράσεις της ηλιακής ακτινοβολίας «δίνοντας χρόνο» στο δέρμα να παράγει μελανίνη από τα μελανοκύτταρά του και τελικά να αυτοπροστατευθεί χωρίς να υποστεί τα βλαπτικά αποτελέσματα του ήλιου (ερύθημα, έγκαυμα, γήρανση, καρκίνο).
Τα αντηλιακά προϊόντα περιέχουν φωτοπροστατευτικές ουσίες που απορροφούν(χημικά φίλτρα) ή αντανακλούν(φυσικά φίλτρα), την ηλιακή ακτινοβολία και μάλιστα το φάσμα της υπεριώδης ακτινοβολίας (UV).

UVA – UVB : αναφέρονται στο φάσμα της ηλιακής ακτινοβολίας που ονομάζεται υπεριώδη και που σ’ αυτήν αποδίδονται, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, οι βλαπτικές στο δέρμα ιδιότητες του ήλιου. Η Ultra Violet B (UVB) καλύπτει φάσμα με μήκος κύματος 280-320 nm. Η Ultra Violet A (UVA) καλύπτει φάσμα με μήκος κύματος 320-400 nm.

Οι φωτοπροστατευτικές αυτές ουσίες είναι ενσωματωμένες σε ένα καλλυντικό έκδοχο το οποίο μπορεί να είναι κρέμα, γαλάκτωμα, λοσιόν, γέλη, λάδι.


Οι φωτοπροστατευτικές ουσίες -ΦΙΛΤΡΑ- διακρίνονται σε:




Χημικά Φίλτρα (απορροφητικά):
είναι οι ουσίες που απορροφούν την υπεριώδη ακτινοβολία που το μέγιστο της απορρόφησής τους βρίσκεται στην UVB περιοχή γι’ αυτό και ονομάζονται πιο συγκεκριμένα UVB φίλτρα. Έχουν το μειονέκτημα ότι μπορεί να προκαλέσουν αλλεργικές αντιδράσεις κυρίως σε πολύ ευαίσθητα δέρματα όπως είναι συνήθως το δέρμα των παιδιών, διότι απορροφούνται διαδερμικά.
Φυσικά φίλτρα (φωτοανακλαστικά): δεν απορροφούν αλλά ανακλούν την υπεριώδη ακτινοβολία διότι είναι μέταλλα. Συνήθως χρησιμοποιείται το διοξείδιο του τιτανίου και το διοξείδιο του ψευδαργύρου. Πρόκειται για χημικά αδρανείς ειδικές ορυκτές ουσίες οι οποίες παρουσιάζουν μία σειρά πλεονεκτημάτων όπως το γεγονός ότι είναι φωτοσταθερές, δεν προκαλούν φωτοαλλεργία ή φωτοξικότητα και προστατεύουν το δέρμα από την UVA την UVB και σε κάποιο βαθμό από την ορατή ακτινοβολία. Αντηλιακά με φυσικά φίλτρα τείνουν να είναι παχύρευστα, αδιαφανή δημιουργώντας ένα λευκωπό στρώμα κατά την εφαρμογή τους.

Στο εμπόριο κυκλοφορούν αντηλιακά μόνο με φυσικά φίλτρα κατάλληλα και για μωρά < 6 μηνών, αλλά κυρίως συνδυασμοί χημικών και φυσικών φίλτρων, που έχουν ως στόχο να ενισχύσουν την προστατευτική δράση των αντηλιακών και να έχουν καλύτερη καλλυντική υφή, αισθητικά αποδεκτή.

Τι είναι ο δείκτης προστασίας;

SPF: Το SPF είναι τα αρχικά του αγγλικού όρου Sun Protection Factror, το οποίο δηλώνει το δείκτη προστασίας που έχει ένα αντηλιακό, και υποδηλώνει τη χρονική διάρκεια που μπορούμε να παραμείνουμε στον ήλιο χωρίς να υποστούμε ηλιακό έγκαυμα. Δηλαδή, εάν κοκκινίζουμε μετά από 10 min έκθεσης στον ήλιο χωρίς τη χρήση αντηλιακού με δείκτη προστασίας 20 μπορούμε να παραμείνουμε στον ήλιο 200 λεπτά. Αντηλιακό με δείκτη προστασίας 15 απορροφά το 93% της UVB ενώ με δείκτη 30 απορροφά το 97%. Αντηλιακά με δείκτη μεγαλύτερο από το 50 πρακτικά δεν αυξάνουν την προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία.

Επισημάνσεις του τύπου χαμηλή, μεσαία, υψηλή αναφέρονται σε διακυμάνσεις του δείκτη SPF, προκειμένου να γίνεται πιο κατανοητή η αποτελεσματικότητά τους στο ευρύ κοινό. Αναλυτικά ‘‘χαμηλή προστασία’’ αναφέρεται σε δείκτη 6-10, ‘‘Μεσαία’’ σε δείκτη 15-25, ‘‘Υψηλή’’ σε δείκτη 30-50, ‘‘Πολύ Καλή’’ σε δείκτη 50+.

Ανεξάρτητα με το ποιο αντηλιακό θα διαλέξουμε για εμάς και τα παιδιά μας, θα πρέπει να χρησιμοποιούμε μεγάλη ποσότητα αντηλιακού κατά την επάλειψη, να ανανεώνουμε την επάλειψη τουλάχιστον κάθε 2 ώρες, ειδικά εάν έχουμε ιδρώσει ή κολυμπήσει, έτσι ώστε τελικά να επιτυγχάνεται η αναγραφόμενη προστασία. Πιο συγκεκριμένα η ποσότητα αυτή πρέπει να είναι 2mg/cm2 που πρακτικά είναι περίπου 6-7 κουταλιές του γλυκού για ολόκληρο το σώμα.

Όλα τα παιδιά χρειάζονται προστασία με ευρέως φάσματος αντηλιακά. Όσο πιο φυσικά τα φίλτρα τόσο πιο ασφαλή για παιδιά.



Για ολόσωμη κάλυψη προτιμώνται τα γαλακτώματα. Για μικρές επιφάνειες (πρόσωπο-χέρια), κρέμες ή γέλη (Gel).Θυμίζουμε ότι τα περισσότερα αντηλιακά έχουν διάρκεια ζωής 2 χρόνια. Μπορούμε λοιπόν να χρησιμοποιήσουμε το αντηλιακό γαλάκτωμα της προηγούμενης χρονιάς φτάνει να είναι αποθηκευμένο σε δροσερό και σκιερό μέρος (Θερμοκρασία δωματίου <25ο C)

Οδηγίες





Βρέφη έως 6 μηνών δεν εκτίθενται στον ήλιο!
Ακολουθούμε τα μέτρα αντηλιακής προστασίας καθημερινά και όχι μόνο στην παραλία.
Αποφεύγουμε την ηλιακή έκθεση 11πμ-4μμ, καθημερινά.
Η ομπρέλα θαλάσσης προφυλάσσει από την ηλιακή ακτινοβολία μόνο σε ποσοστό 15%, ενώ το νερό της θάλασσας σε ποσοστό μόλις 5%.
Ρούχα τα οποία προστατεύουν από την ηλιακή ακτινοβολία είναι μόνο αυτά τα οποία έχουν πυκνή ύφανση, δηλαδή εκείνα τα οποία δεν μπορείς να δεις μέσα από αυτά αν τα σηκώσεις στον ήλιο. Επίσης, ακόμη και τα ηλιοπροστατευτικά ρούχα εάν βραχούν, χάνουν περίπου το 50% της ηλιοπροστατευτικής τους ικανότητας.
Καταναλώνουμε πάντοτε άφθονα υγρά.

Σαν τα μάτια σας


Εκτός από το δέρμα, σε αυτό που πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή είναι τα μάτια του, γιατί η υπερέκθεση στον ήλιο μπορεί να προκαλέσει πολλές οφθαλμικές παθήσεις όπως είναι ο καταρράκτης, η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και άλλες.

Γι’ αυτό, θυμηθείτε:





Τα παιδιά πρέπει να φορούν γυαλιά ηλίου από 6 μηνών –προτιμότερο από καλό πλαστικό για να μην τραυματιστούν.
Η υπεριώδης ακτινοβολία βλάπτει τα μάτια ακόμη και τις συννεφιασμένες καλοκαιρινές ημέρες.
Ένα πλατύγυρο καπέλο ή κάποιο καπέλο με γείσο 7,5 εκατοστών μπορεί να μειώσει κατά 50% την υπεριώδη ακτινοβολία.
Τα γυαλιά πρέπει να είναι αρκετά μεγάλα σε μέγεθος για να είναι αποτελεσματικά.

Τι να κάνετε σε περίπτωση ηλιακού εγκαύματος, ηλίασης και θερμοπληξίας;


Θεωρείτε ότι έχετε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για τον ήλιο, έρχεται το τέλος της ημέρας και διαπιστώνετε ότι το δέρμα του παιδιού έχει πάρει κοκκινωπό χρώμα. Εκείνο αρχίζει να πονά και να αισθάνεται φαγούρα, γιατί ο ήλιος έχει στεγνώσει το δέρμα του. Το ξεφλούδισμα θα αρχίσει περίπου μία βδομάδα μετά το έγκαυμα. Μην πανικοβάλλεστε. Απλά, ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές, αυτή τη φορά με μεγαλύτερη συνέπεια.
Ενθαρρύνετε το παιδί να μην ξύνει το δέρμα του.
Κάντε το ένα δροσερό μπάνιο.
Δώστε του κάποιο παυσίπονο ή αντιισταμινικό φάρμακο.
Προμηθευτείτε ειδικές κρέμες για εγκαύματα.
Μη χρησιμοποιείτε λιπαρές κρέμες με βαζελίνη, γιατί δεν αφήνουν τον ιδρώτα και τη θερμότητα να διαφύγουν από το δέρμα.
Αποφεύγετε οποιαδήποτε έκθεση στον ήλιο γιατί θα επιδεινώσει την κατάσταση.
Εάν το έγκαυμα είναι έντονο και δημιουργηθούν φυσαλίδες, συμβουλευτείτε το γιατρό.
Εάν ηλίαση και θερμοπληξία συνυπάρχουν, τότε μπορεί να εμφανιστεί πυρετός, ο οποίος συχνά συνοδεύεται και από νοητική σύγχυση. Ο γιατρός θα συστήσει να δώσετε άφθονα υγρά και ηλεκτρολύτες και να μείνετε με το παιδί σε ήσυχο και σκοτεινό μέρος. Παυσίπονα και αντιπυρετικά θα χρειαστούν οπωσδήποτε.


Πηγή: http://www.pediatrosgiannena.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου